Modificările în politica bugetar-fiscală sunt publicate
Prin Legea nr. 212/20231 au fost operate modificări în Codul fiscal şi în alte acte normative care reglementează politica statului în domeniul bugetar-fiscal2.
Principalele norme fiscale noi, aplicate de la data publicării3, prevăd:
■ reducerea de la 12 % la 8 % a cotei TVA la serviciile de cazare şi la produsele alimentare şi/sau băuturile, prevăzute în art. 96 lit. b) liniuţele a opta şi a noua din CF;
■ ajustarea modului de contestare a deciziilor SFS şi/sau a acţiunilor funcţionarilor fiscali (articolele 267, 2671–2673, 271, 273, 2731 şi 2741 din CF);
■ concretizarea modului de calcul şi de plată a taxelor locale de către persoanele fizice care practică activitate independentă (articolele 292, 293, 294 şi 298 din CF).
Modificările operate în Legea nr. 166/ 20174 prevăd o nouă definiţie a noţiunii „tichet de masă”, abrogarea5 alin. (5) din art. 11, substituirea sintagmei „card de plată” cu sintagma „instrument de plată”.
Prin Legea nr. 209/2022, intrată în vigoare la 5 august 2023, au fost modificate şi alte prevederi ale Codului fiscal:
■ din definiţia noţiunii „echipamente de casă şi de control” (art. 5 pct. 40)) este exclusă sintagma „terminal cash-in”, acelaşi articol fiind completat cu definiţia noţiunii „terminal de plată în numerar” (pct. 402));
■ cu amendă de la 5 000 la 15 000 de lei (art. 254 alin. (1)) vor fi sancţionate şi cazurile de utilizare a ECC fără emiterea bonului fiscal/documentului fiscal.
Comentarii detaliate la acest subiect sunt oferite în prezentul număr al revistei6.
Declaraţia UNIF 21 – un formular nou
Prin Ordinul SFS nr. 257/20237 au fost operate modificări în Ordinul nr. 370/2020 referitor la formularul UNIF 21. Acesta a fost redenumit în Declaraţie unificată8, iar începând cu perioada fiscală de declarare 2023 este obligatorie prezentarea lui doar în format electronic.
Comentarii detaliate la acest subiect sunt oferite în prezentul număr al revistei9.
Formularul DIC a fost modificat
Prin Ordinul SFS nr. 264/202310 au fost operate modificări în Ordinul nr. 245/2019 referitor la formularul deciziei privind iniţierea controlului (DIC). Acesta a fost prezentat în redacţie nouă, fiind ajustat modul de completare a lui. În special, s-a stabilit că, dacă în formularul DIC sunt efectuate completări (prin desemnarea funcţionarilor fiscali suplimentari pentru efectuarea controlului, prelungirea/suspendarea/amânarea/reluarea controlului fiscal, extinderea perioadei fiscale care urmează a fi supusă controlului), acesta se imprimă cu completările incluse şi se înmânează contribuabilului, contra semnătură.
Cu alte informaţii la acest subiect vă puteţi familiariza accesând link-ul11.
Serviciul Fiscal de Stat reaminteşte angajatorilor
Autoritatea fiscală atenţionează angajatorii12 despre obligaţia declarării, în termenele stabilite, a informaţiei aferente modificării raporturilor de muncă cu salariaţii. Prin darea de seamă (forma IRM 19), angajatorii urmează să declare modificările efectuate în raporturile de muncă în vederea stabilirii de către instituţiile corespunzătoare a drepturilor sociale şi medicale ale acestora. Informaţia respectivă se prezintă la SFS în termen de până la 10 zile lucrătoare de la data angajării sau modificării/încetării raporturilor de muncă, emiterii ordinului de acordare a concediului de îngrijire a copilului sau a concediului paternal13.
Controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător va fi perfecţionat
Prin Dispoziţia Guvernului nr. 108-d/202314 a fost aprobat Planul de acţiuni cu privire la reformarea sistemului de control de stat asupra activităţii de întreprinzător. Astfel, în vederea reducerii birocraţiei, micşorării presiunii asupra mediului de afaceri şi încurajării iniţiativelor antreprenoriale, se preconizează modificarea actelor normative corespunzătoare15, eliminarea dublării domeniilor de control, revizuirea spectrului sancţiunilor aplicate pentru agenţii economici, crearea mecanismului de monitorizare a impactului controalelor asupra activităţii de întreprinzător etc.
Se propun noi facilităţi pentru mediul de afaceri
Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării a elaborat şi a propus pentru consultări publice16 proiectul de lege prin care în mai multe acte normative vor fi operate modificări menite să faciliteze activitatea mediului de afaceri. Principalele modificări de ordin fiscal prevăd:
■ dreptul subiecţilor impozabili la deducerea sumei TVA în baza bonurilor fiscale emise de ECC conectate la SIA „Monitorizarea electronică a vânzărilor”, pentru procurările a căror valoare în fiecare bon nu depăşeşte 2 000 de lei inclusiv TVA, dar nu mai mult de 10 000 de lei pentru o perioadă fiscală, cu condiţia achitării acestora prin intermediul cardului de plată de afaceri (business) (noua lit. d) a alin. (10) al art. 102 din CF);
■ scutirea de TVA fără drept de deducere a mărfurilor autohtone anterior exportate cu utilizarea serviciilor poştale şi reintroduse în termen de 3 luni de la data exportului, în aceeaşi stare. Dacă la realizarea exportului suma TVA pentru marfa respectivă a fost restituită, contribuabilul este obligat să calculeze şi să declare suma TVA pentru luna în care a avut loc reintroducerea mărfii (noua lit. b1) a alin. (2) al art. 103 din CF);
■ majorarea până la 500 de lei inclusiv (actualmente – 100 de lei) a sumei neachitate a obligaţiei fiscale care nu se consideră restanţă faţă de bugetul public naţional în scopurile prevăzute în art. 129 pct. 13) din CF;
■ renunţarea la registrul maşinii de casă şi control/imprimantei fiscale (Registrul MCC/IF) în cazul conectării aparatelor de casă la SIA „Monitorizarea electronică a vânzărilor”.
Cu alte informaţii la acest subiect vă puteţi familiariza accesând link-ul17.
Decontările în numerar vor fi reglementate de o lege nouă
Ministerul Finanţelor a elaborat şi a prezentat pentru consultări publice18 proiectul de lege prin care va fi creat un nou cadru normativ de reglementare a tranzacţiilor în numerar. Se propune determinarea obligatorie de către entităţi a necesarului de numerar minim pentru efectuarea decontărilor pe parcursul a trei zile lucrătoare şi predarea obligatorie de către entităţi băncilor/prestatorilor serviciilor de plată a surplusurilor ce depăşesc necesarul minim. Totodată, sunt stabilite limitele de efectuare a decontărilor în numerar, cazurile permisive de efectuare a decontărilor în numerar nelimitat, condiţiile de eliberare a numerarului din casieria entităţii, sancţiunile pentru nerespectarea prevederilor noii legi.
1 MO nr. 297–301/10.08.2023.
2 Modificările intră în vigoare de la 1 ianuarie 2024, cu unele excepţii.
3 Extrasul respectiv din Legea nr. 212/2023 se publică în prezentul număr al revistei (vezi p. 109).
4 Legea cu privire la tichetele de masă.
5 Este exclusă posibilitatea angajatorilor de a schimba tichetele neutilizate sau deteriorate cu altele noi.
6 Vezi p. 8.
7 MO nr. 272 – 273/27.07.2023.
8 În redacţia precedentă – Dare de seamă fiscală unificată/(Declaraţie).
9 Vezi p. 68.
10 MO nr. 277 – 281/01.08.2023, se pune în aplicare din 2 octombrie 2023.
12 sfs.md/ro/stiri/sfs-recomanda-angajatorilor-sa-declare-in-termen-informatia-aferenta-modificarii-raporturilor-de-munca-cu-salariatii
13 Neprezentarea informaţiei, la fel ca şi prezentarea ei cu date neautentice şi/sau incomplete, atrage după sine aplicarea sancţiunilor asupra persoanelor cu funcţie de răspundere, conform art. 3011 din Codul contravenţional.
14 MO nr. 271/26.07.2023.
15 Legea privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător nr. 131/2012, Codul administrativ al Republicii Moldova nr. 116/2018, Codul contravenţional al Republicii Moldova nr. 218/2008 etc.